Stripe-throated Bulbul

Stripe-throated Bulbul (Pycnonotus finlaysoni) | Merbah Luris Leher

Title: Stripe-throated Bulbul (Pycnonotus finlaysoni) | Merbah Luris Leher
URL: http://www.flickr.com/photos/drziner/4377407237/
Photographer: © Emran MT
Upload date: 22nd February, 2010

MERBAH LURIS LEHER
Stripe-throated Bulbul

FAMILI: Pycnonotidae
NAMA SAINTIFIK: Pycnonotus finlaysoni

CIRI-CIRI
Individu dewasa bagi sub-spesies P.f.eous , mempunyai bahagian hadapan kepala, bahagain sisi telinga, rengkong dan bahagian atas dada yang berjalur kuning mana- kala bahagian bawah tongkeng berwarna kuning. Pada bahagian bawah bahagian dada, terdapat jalur-jalur berwarna putih. Individu juvenil bagi spesies mempunyai ba- hagian mahkota kepala, bahagian atas badan serta bahagian dada yang pudar dan berwarna coklat manakala pada bahagian hadapan kepala dan bahagian tengah rengkong/dada, tidak terdapat sebarang jalur yang berwarna kekuningan. Hampir keseluruhan bahagian dada individu ini tidak berjalur. Individu dewasa bagi spesies ini mempunyai saiz di antara 19 sm-20 sm.

MAKANAN
Serangga-serangga dan buah-buahan yang bersaiz kecil termasuklah nektar dan tunas tumbuhan.

HABITAT
Spesies ini boleh dijumpai di kawasan hutan sekunder, belukar, kawasan terbuka serta kawasan yang diluaskan di kawasan hutan dipterokap, kawasan hutan campuran serta di kawasan pinggir hutan, pada ketinggian sehingga ke 1,300 m dari aras laut.

BUNYI
Burung ini mengeluarkan bunyi yang parau whit-chu which-ic dan bunyi whit whit-tu- iwhit-whitu'-tu .

PEMBIAKAN
Februari hingga September di mana sarang dibina berbentuk seperti cawan yang kecil, di kawasan belukar atau anak pokok, pada ketinggian di antara 0.6 m-4.5 m dari paras tanah. Telur yang dihasilkan adalah sebanyak 2-4 biji serta terdapat bintik-bintik berwarna merah hingga ke warna ungu ke warna dakwat yang pudar serta jalur-jalur pada bahagian bawah yang berwarna hitam.

STATUS
Akta 76/72, diperlindungi sepenuhnya.

Sumber: www.wildlife.gov.my/index.php/bm/avifauna/

0 comments:

Post a Comment